Program wychowawczy Miejskiego Przedszkola nr 38 w Zielonej Górze
Zawarte w programie wychowawczym treści wychowania stanowią spójny system wybranych fundamentalnych wartości, które zostały ujęte w określone zasady wraz z ustalonymi przez nas normami postępowania dla dziecka i dorosłego. Nam, społeczności wychowującej przedszkolaków oraz rodzicom, wydają się one ważne i potrzebne w procesie wychowania naszych dzieci.
I. WARTOŚĆ: KULTURA BYCIA
ZASADA: Bądź kulturalny
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Używaj form grzecznościowych: „proszę\”, „dziękuję\”, „przepraszam\”.
- Stosuj zasadę „Dziewczynka ma pierwszeństwo\”.
- Pamiętaj o witaniu się i żegnaniu – używaj wyrażeń: „dzień dobry\”, „do widzenia\”, „cześć\”.
- Mów komplementy.
- Prawidłowo posługuj się sztućcami.
- Po skończonym posiłku wytrzyj usta, podziękuj i zasuń krzesełko.
II. WARTOŚĆ: BEZPIECZEŃSTWO
ZASADA: Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw.
- Informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenia, złe samopoczucie).
- Przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych.
- Nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt.
- Pamiętaj swój adres zamieszkania.
- Pamiętaj o zasadach zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu.
- Nie biegaj po przedszkolu.
- Nie popychaj kolegów.
- Zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi.
- Korzystaj z narzędzi i przyborów (np. nożyczek, łopatki) zgodnie z zasadami ich użytkowania.
- Nie manipuluj urządzeniami elektrycznymi bez nadzoru dorosłych.
- Zachowaj ostrożność wobec nie znanych roślin.
- Zgłaszaj dorosłym uszkodzenia zabawek i sprzętu.
- Nie baw się lekarstwami, środkami chemicznymi, znalezionymi odpadkami (np. zbitym szkłem, brudnymi odpadkami).
- Nie baw się zapałkami.
- Nie baw się w miejscach niedozwolonych (np. w pobliżu ulic, na zamarzniętych naturalnych zbiornikach wodnych, na niestrzeżonych kąpieliskach).
III. WARTOŚĆ: ZDROWIE
ZASADA: Dbaj o swoje zdrowie i innych
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Nie krzycz, mów umiarkowanym głosem.
- Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj na świeżym powietrzu).
- Hartuj swój organizm.
- Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.
- Zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki.
- Myj ręce przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji.
- Myj zęby po posiłkach.
- Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu.
- Prawidłowo wydmuchuj nos.
IV. WARTOŚĆ: WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ (WSPÓLNOCIE)
ZASADA: Kontroluj swoje zachowanie/Dbaj o miłą atmosferę w grupie
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Wyrażaj swoje emocje w sposób przez nas akceptowany.
- Zwróć się z problemem do nauczyciela.
- Nie obrażaj się.
- Nie bądź agresywny.
- Baw się tak, abyś nie przeszkadzał innym.
- Pamiętaj o konsekwencjach swojego działania.
- Słuchaj co mówią inni.
- Pomagaj młodszym, słabszym, mniej sprawnym.
- Dziel się z innymi tym, co masz.
V. WARTOŚĆ: ŁAD, PORZĄDEK, ESTETYKA OTOCZENIA
ZASADA: Dbaj o ład, porządek i estetykę otoczenia
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Po skończonej zabawie odkładaj zabawki, przybory na miejsce.
- Śmieci wyrzucaj do kosza.
- Prace plastyczne odkładaj do teczki.
- Dbaj o estetykę swojego wyglądu.
- Ubranie i buty pozostawiaj w szatni ułożone.
- Korzystaj z wycieraczki.
- Piasek z butów wytrzepuj do kosza.
VI. WARTOŚĆ: CUDZA WŁASNOŚĆ
ZASADA: Szanuj cudzą własność
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Jeśli chcesz wziąć do ręki, pożyczyć cudzą rzecz, zapytaj o zgodę właściciela.
- Nie niszcz cudzej własności.
- Oddaj pożyczoną rzecz właścicielowi.
VII. WARTOŚĆ: RODZINA
ZASADA: Szanuj swoją rodzinę
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Poznaj swoje nazwisko.
- Poznaj dokładny adres zamieszkania.
- Poznaj imiona członków swojej rodziny.
- Szanuj swoich rodziców i dziadków.
- Nawiązuj przyjacielskie i serdeczne stosunki z rodzeństwem, opiekuj się młodszymi.
- Bądź troskliwy w razie choroby domowników.
- Poznaj pracę zawodową swoich rodziców.
- Bądź samodzielny.
- Dbaj o swoje ubranie, zabawki, książki.
- Wykonuj stałe obowiązki.
- Bierz czynny udział w obchodach świąt rodzinnych (Dzień Matki, Dzień Ojca, Dzień Babci i Dziadka…)
VIII. WARTOŚĆ: OJCZYZNA
ZASADA: Bądź dumny z faktu, że jesteś Polakiem
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Poczuj się Polakiem (mówisz po polsku, mieszkasz w Polsce).
- Poznaj i szanuj symbole narodowe: godło, barwy, hymn.
- Poznaj stolicę Polski.
- Poznaj piękno i bogactwo naszego kraju.
- Bierz udział w obchodach świąt ogólnopaństwowych.
- Poznaj pomniki polskiej historii (np. Wawel, Zamek Królewski).
- Poznaj piękno i bogactwo Ziemi Lubuskiej.
IX. WARTOŚĆ: ŚRODOWISKO NATURALNE
ZASADA: Szanuj środowisko naturalne
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Nie hałasuj w lesie.
- Nie śmieć.
- Nie niszcz grzybów trujących.
- Nie łam drzew.
- Nie depcz trawników.
- Nie zanieczyszczaj zbiorników wodnych.
- Nie zrywaj roślin chronionych.
- Segreguj odpady.
- Oszczędzaj wodę.
- Oszczędzaj prąd.
- Oszczędzaj papier.
X. WARTOŚĆ: GODNOŚĆ OSOBISTA
ZASADA: Poznaj prawa dziecka
NORMY POSTĘPOWANIA:
- Poznaj i szanuj prawo do życia
- Poznaj i szanuj prawo do tożsamości (nazwiska, obywatelstwa, poznaj swoje pochodzenie)
- Poznaj i szanuj prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej
- Poznaj i szanuj prawo do szacunku
- Poznaj i szanuj prawo do wychowania w rodzinie
- Poznaj prawo do nauki, informacji
- Poznaj i szanuj prawo do czasu wolnego i wypoczynku
- Poznaj i szanuj prawo do ochrony zdrowia
- Poznaj i szanuj prawo do tajemnicy korespondencji, prywatności
- Poznaj i szanuj prawo do akceptacji mimo niepełnosprawności
- Poznaj i szanuj prawo do swobodnego wypowiadania swoich myśli (w formie ustnej, pisemnej i artystycznej)
- Poznaj i szanuj prawo do swobodnego i nieograniczonego dostępu do kultury
- Poznaj i szanuj prawo do posiadania własności i korzystania z niej bez przeszkód
LITERATURA:
- S. Wlazło „Jak widzę program wychowania w szkole\”. W: Dyrektor Szkoły 4/2000.
- I.Borecka, D. Adamek „Konwencja praw dziecka – kilka uwag dla rodziców, nauczycieli i nadzoru pedagogicznego”. WOM w Wałbrzychu, 1992 r.
- „Konwencja o prawach dziecka”. PK-UNICEF 1991 r.