Przedszkole 38 w Zielonej Gˇrze
piosenki dla dzieci przedszkole w zielonej g├│rze przedszkola w zielonej g├│rze
Menu główne kronika przedszkolna
Strona Główna
Program
Misja i wizja
Koncepcja pracy
Rozkład dnia
Kadra
Nasz Adres
Opłaty
Rada Rodzic├│w
Procedury
Jadłospis
Promocja zdrowia
Dni pedagogiczne
Kronika przedszkolna przedszkolny Piosenki przedszkola
przedszkola w zielonej g├│rze zielona g├│ra teksty piosenek
teksty dla dzieci przedszkolak
piosenki dla dzieci przedszkole w zielonej g├│rze przedszkola w zielonej g├│rze
Kronika kronika przedszkolna
Rok 2017
Rok 2016
Rok 2015
Rok 2014
Rok 2013
Rok 2012
Rok 2011
Rok 2010
Rok 2009
Rok 2008
Rok 2007
Rok 2006
Rok 2005
Rok 2004
Rok 2003
Kronika przedszkolna przedszkolny Piosenki przedszkola
przedszkola w zielonej g├│rze zielona g├│ra teksty piosenek
teksty dla dzieci przedszkolak
Galeria prac
Grupa 1
Grupa 2
Grupa 3
Grupa 4

Dla dzieci
Śpiewnik
DRUKOWANKI
Dla nauczycieli
Teoria
Praktyka
Irlandia

Taniec irlandzki w przedszkolu


Taniec towarzyszy┼é cz┼éowiekowi od pocz─ůtk├│w jego istnienia. Pierwsze wzmianki o ta┼äcu pojawiaj─ů si─Ö w epoce jaskiniowej i ju┼╝ od tamtej chwili niezmiennie b─Öd─ů wsp├│┼étworzy─ç jego ┼╝ycie i przyczynia─ç si─Ö do rozwoju cywilizacji a┼╝ po dzi┼Ť dzie┼ä. Historia ta┼äca jest bardzo ciekawa. W staro┼╝ytno┼Ťci zwi─ůzany by┼é przede wszystkim z kultem religijnym, w czasach ┼Ťredniowiecza sta┼é si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů sztuki popularnej (w─Ödrowne trupy), a potem dworskiej, jako taniec towarzyski. Taniec artystyczny epoki klasycyzmu przypomina┼é z kolei dzisiejszy balet z ca┼é─ů jego harmoni─ů i lekko┼Ťci─ů. Z czasem taniec zacz─ů┼é przybiera─ç tak r├│┼╝ne formy i nabiera─ç zr├│┼╝nicowanej dynamiki, ┼╝e zacz─Öto wyodr─Öbnia─ç poszczeg├│lne jego odmiany.
R├│wnolegle do rozwoju ta┼äc├│w dworskich i towarzyskich kwit┼éa alternatywna ga┼é─ů┼║ tej osobliwej sztuki, zrodzona po┼Ťr├│d prostego ludu, przy akompaniamencie niewyszukanych instrument├│w, nie wymagaj─ůca scenicznych stroj├│w, czy paryskiej publiczno┼Ťci. By┼é to odzew najubo┼╝szej warstwy spo┼éecznej, kt├│ra nigdy nie mia┼éa szansy zasiadania w┼Ťr├│d salon├│w.
Ta┼äce ludowe by┼éy wi─Öc powszechn─ů rozrywk─ů, a co najwa┼╝niejsze, dost─Öpn─ů dla ka┼╝dego, kto chcia┼é mile sp─Ödzi─ç czas w gronie najbli┼╝szych. By┼éy obecne podczas najwa┼╝niejszych chwil w ┼╝yciu rodziny, takich jak narodziny czy wesela, ale tak┼╝e u┼Ťwietnia┼éy obrz─Ödy zwi─ůzane z przemijaj─ůcymi porami roku, obchodzonymi t┼éumnie w ca┼éych wsiach.
Rozw├│j ta┼äca w Irlandii si─Öga tradycj─ů celtyckich obrz─Öd├│w zwi─ůzanych z czczeniem natury. Z czasem jednak charakterystyczna ┼╝ywio┼éowo┼Ť─ç i wysublimowany styl ┼╝ycia Irlandczyk├│w wzi─Ö┼éy g├│r─Ö i w ka┼╝dej wsi zacz─ů┼é si─Ö nap─Ödza─ç ogromny mechanizm zmierzaj─ůcy ku rozpropagowaniu ta┼äca, jako jednej z podstawowych form rozrywki wie┼Ťniak├│w.
Taniec by┼é silnie zwi─ůzany z kszta┼étowaniem si─Ö mentalno┼Ťci narodowej, by┼é spoiwem mi─Ödzy lud┼║mi i pokoleniami, zawsze ┼éagodzi┼é obyczaje.
Mo┼╝na by si─Ö pokusi─ç o stwierdzenie, ┼╝e rozw├│j cz┼éowieka bez muzyki i ta┼äca by┼éby niepe┼ény, a na pewno pozbawiony podstawowej warto┼Ťci, p┼éyn─ůcej z jego walor├│w, jak─ů jest wyczucie dobrego stylu. Tak te┼╝ do pe┼énego rozwoju potrzebna jest obecno┼Ť─ç muzyki.
Rozw├│j muzyczny ujawnia si─Ö u dziecka bardzo wcze┼Ťnie. Ju┼╝ w ┼éonie matki przejawia ono pierwsze reakcje na bod┼║ce akustyczne i na muzyk─Ö. Najlepszy czas rozwoju muzycznego przypada mi─Ödzy 1-3, 5-7 i oko┼éo 9 roku ┼╝ycia dziecka. Jest to wi─Öc okres, w kt├│rym nasza pociecha przebywa w przedszkolu, a nast─Öpnie w pocz─ůtkowych klasach szko┼éy podstawowej. Od tego czasu rozw├│j muzyczny przebiega u ka┼╝dego w indywidualny spos├│b. Pierwsze pr├│by podejmowane przez dzieci od najm┼éodszych lat ich ┼╝ycia (wszelkiego rodzaju "koncerty na pokrywkach") s─ů dowodem na to, i┼╝ w ka┼╝dym z nich drzemie ciekawy ┼Ťwiata artysta, kt├│ry poszerzaj─ůc swoje do┼Ťwiadczenia s┼éuchowe, kszta┼étuje ┼Ťwiadomego odbiorc─Ö muzyki.
Dzieci bardzo lubi─ů ta┼äczy─ç, a wiele zabaw po┼é─ůczonych z ruchem i ta┼äcem podejmuj─ů spontanicznie i te w┼éa┼Ťnie reakcje nale┼╝y rozwija─ç ju┼╝ od pierwszych miesi─Öcy ┼╝ycia.
Taniec jest naturalnym zjawiskiem podnosz─ůcym poziom endorfin czyli "zwi─ůzk├│w przyjemno┼Ťci" we krwi, a przyjemno┼Ť─ç czerpana z ruchu w takt muzyki zwi─Öksza naturaln─ů rado┼Ť─ç dziecka. Taniec, zabawy ruchowe z mam─ů, p├│┼║niej z nauczycielem w rytm muzyki sprzyjaj─ů (u dzieci w ka┼╝dym wieku) rozwojowi wszechstronnej sprawno┼Ťci fizycznej. A tego w┼éa┼Ťnie dzieciom potrzeba w okresie, kiedy intensywnie zaczynaj─ů rosn─ů─ç, kiedy poziom energii i zadziwiaj─ůce tempo jej regeneracji ka┼╝─ů wci─ů┼╝ by─ç czym┼Ť zaj─Ötym. Mo┼╝liwo┼Ťci tych ma┼éych organizm├│w nigdy ju┼╝ w doros┼éym ┼╝yciu nie osi─ůgn─ů tak wysokich wska┼║nik├│w witalno┼Ťci, jak w┼éa┼Ťnie w wieku 5-6 lat.
Dzi─Öki ta┼äcu u dzieci harmonijnie rozwijaj─ů si─Ö poszczeg├│lne grupy mi─Ö┼Ťni, wzbogaca si─Ö skala prze┼╝y─ç emocjonalnych, kszta┼étuj─ů dodatnie cechy charakteru i woli, takie jak: cierpliwo┼Ť─ç, wytrwa┼éo┼Ť─ç, odwaga, odporno┼Ť─ç na trud i zm─Öczenie. Nabywa ono umiej─Ötno┼Ťci wsp├│┼édzia┼éania w grupie, akceptacji samego siebie i innych, poszukiwania i pokonywania barier swoich mo┼╝liwo┼Ťci. Ponadto taniec rozwija pami─Ö─ç, my┼Ťlenie dziecka, spostrzegawczo┼Ť─ç, uwag─Ö, orientacj─Ö, wyobra┼║ni─Ö i inteligencj─Ö tw├│rcz─ů. Jest on ┼Ťrodkiem, za pomoc─ů kt├│rego dziecko mo┼╝e wyrazi─ç swoje emocje, ca┼éego siebie. Wiele maluch├│w cz─Östo jest zamkni─Öta w sobie, boryka si─Ö z pierwszymi kompleksami, kt├│re uniemo┼╝liwiaj─ů im swobodny rozw├│j w grupie. Taniec stwarza mo┼╝liwo┼Ťci prze┼éamania tych barier, wyzbycia si─Ö niepotrzebnych stres├│w zwi─ůzanych z w┼éasnym wyobra┼╝eniem siebie. Dzi─Öki nieskomplikowanym uk┼éadom tanecznym, stwarzana jest na zaj─Öciach atmosfera akceptacji - w my┼Ťl zasady: "ka┼╝de dziecko to potrafi!". Wyj─ůtkowo energiczna i melodyjna muzyka irlandzka dodatkowo zach─Öca do poruszania si─Ö w jej rytmie i porywa nawet najbardziej zatwardzia┼éych ponurak├│w, dzi─Öki czemu dostarcza ruchu tym dzieciom, od kt├│rych jest on szczeg├│lnie wymagany (mam tu na my┼Ťli problem dzieci─Öcej oty┼éo┼Ťci).
Co taniec irlandzki, opr├│cz korzy┼Ťci rozwojowych, mo┼╝e da─ç dziecku? Przede wszystkim wiele satysfakcji czerpanej z obcowania z muzyk─ů i ruchem. Wprowadza on radosny nastr├│j i samopoczucie, podnosi stan zdrowia. Dzieci anga┼╝uj─ůc si─Ö w zaj─Öcia taneczne nie┼Ťwiadomie wkraczaj─ů w sfer─Ö organizacji umiej─Ötno┼Ťci zespo┼éowego wsp├│┼édzia┼éania i wsp├│┼ézawodnictwa, uodparniaj─ůc si─Ö na p├│┼║niejsze stresy zwi─ůzane z rywalizacj─ů, jaka je czeka w p├│┼║niejszym, doros┼éym ┼╝yciu. Wyrabiaj─ů w sobie estetyk─Ö, elegancj─Ö ruchu oraz wyobra┼║ni─Ö przestrzenn─ů. Ucz─ů si─Ö tak┼╝e skupia─ç uwag─Ö na tym, co robi─ů, kszta┼étuj─ůc przy tym obowi─ůzkowo┼Ť─ç.
Elementy ta┼äca irlandzkiego wprowadzane ju┼╝ w przedszkolu s─ů w Polsce pomys┼éem bardzo nowatorskim, podczas, gdy w samej Irlandii lub za oceanem, praktykowanym od dawna. Dzieci w bardzo m┼éodym wieku, pocz─ůwszy od najm┼éodszych grup przedszkolnych szybko przyswajaj─ů nowe kroki i figury, ch─Ötnie ucz─ůc si─Ö ich podczas zaj─Ö─ç. Dodatkowym atutem, zach─Öcaj─ůcym do nauki ta┼äca jest niezwyk┼ée bogactwo kulturalne, jakim mo┼╝e poszczyci─ç si─Ö Irlandia. Jest przede wszystkim atrakcyjna dla dzieci w wieku przedszkolnym. Niezwyk┼ée legendy o irlandzkich elfach, czy skrzatach strzeg─ůcych dzbanuszk├│w pe┼énych z┼éota, na ko┼äcu ka┼╝dej t─Öczy, budz─ů u dzieci ciekawo┼Ť─ç i otwarto┼Ť─ç na kultur─Ö i tradycje innych kraj├│w. W dobie integracji europejskiej, taka wiedza b─Ödzie im w przysz┼éo┼Ťci niezb─Ödna do odnalezienia swojego miejsca w ┼Ťwiecie. Poznanie kultury, sztuki i obyczaj├│w Irlandczyk├│w, niew─ůtpliwie przyczyni si─Ö do kszta┼étowania nawyk├│w poszukiwania i wydeptywania w┼éasnych, niezale┼╝nych ┼Ťcie┼╝ek, nauczy po┼╝─ůdanych postaw spo┼éecznych, dzi─Öki kt├│rym w przysz┼éo┼Ťci ┼éatwiej b─Ödzie stawia─ç samodzielne kroki.

Dorota Michniewicz


BIP
Przedszkole
Szukaj
Szukana fraza:


Statystyki
Szczegóły

Liczba odwiedzin:
9116652
Logowanie
U┼╝ytkownik:

Hasło:

Strony WWW
OMEP
Zobacz

przedszkoli
Przedszkole Nr 38 w Zielonej G├│rze
weterynarz plan daltoński